Wirtualne Muzeum Wojny w Wietnamie

Douglas EKA-3B "Skywarrior/Whale"

English version

Część 2 - Malowanie, kalkomanie i montaż końcowy

Malowanie modelu rozpocząłem od nałożenia białego podkładu Tamiya w sprayu – działa o wiele lepiej na warstwie szarego podkładu:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Przedtem jeszcze dołożyłem dwie małe anteny tuż przed trójkątnym otworem w kadłubie – wykonałem je bardzo solidnie, z drutu miedzianego, który rozpłaszczyłem, opiłowałem pilnikiem a następnie osadziłem w odpowiednich otworach w kadłubie – chciałem mieć pewność, że nie będą się odłamywać podczas dalszych prac.

Po zamknięciu kabiny pilotów zamaskowałem jej okna taśmą maskującą Tamiya i Maskolem, a następnie pomalowałem od zewnątrz na czarno, żeby uzyskać odpowiedni kolor wnętrza ramek kabiny. Na zdjęciu widać już ślady po jaśniejszym podkładzie, który był nakładany później.

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Na tym etapie miałem już silniki pomalowane na gotowo:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Ich dolne powierzchnie to podkład Tamiya w sprayu, górne powierzchnie to szary Humbrol 129 kładziony na preshading kolorem Humbrol 140. Czerwone obwódki wlotów powietrza to czerwony Humbrol 19, a tylne części osłon silników były malowane farbami Gunze Mr Metal Color tak, aby uzyskać przejścia pomiędzy kolorami Stainless i Iron. Niektóre linie podziału blach podkreśliłem ostrym ołówkiem.

Postanowiłem pomalować silniki przed zamontowaniem, dlatego, że po zamontowaniu dostęp do nich byłby bardzo utrudniony. Do zaszpachlowania pozostało też niewielkie łączenie przedniej krawędzi pylonu silnika z krawędzią natarcia skrzydła.

Po zamontowaniu silników kontynuowałem malowanie z wynikami jak na poniższych zdjęciach:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Zastosowane kolory są takie same jak w przypadku silników, do tego doszedł jeszcze czarny Humbrol 33 na panelu przeciwodblaskowym a także ciemny szary Humbrol 32 na osłonach zasobników z antenami na kadłubie. Czarne pasy na kadłubie to element malowania charakterystycznego dla eskadry VAQ-131 – zdecydowałem się je namalować zamiast kłaść kalkomanie, zresztą mam zamiar i tak zmodyfikować fabryczne kalkomanie tego zestawu.

Pomalowałem też stateczniki poziome – cały czas jeszcze nie zamontowane, oszczędza to sporo maskowania. Do ich malowania użyłem tych samych kolorów co na kadłubie i skrzydłach, a dodatkowo zastosowałem wash zrobiony z rozcieńczonej ciemnej szarej farby Humbrol 32. Po dokładnym wysuszeniu kolorów podstawowych (kilka dni!) wash był nakładany w okolice linii podziału blach, a po podsuszeniu (15 minut) ścierany patyczkiem higienicznym zwilżonym rozpuszczalnikiem do aerografu firmy Wamod. Efekty widać na zdjęciu poniżej:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Podczas kiedy farby schły, pracowałem dalej nad podwoziem. Do uszczegółowienia podwozia głównego użyłem elementów fototrawionych z zestawu Eduarda i cienkiego drutu miedzianego:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Po pomalowaniu białą farbą (podkład Tamiya w sprayu), położeniu kalkomanii (fabrycznych) i czarnego washa podwozie wygląda już bardziej interesująco:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Podobne techniki zastosowałem w przednim podwoziu:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Sporo pracy włożyłem też w wyposażenie komór podwozia głównego. Dorobiłem w nich siłowniki otwierające podwozie, ich przewody hydrauliczne a także przewody elektryczne. W prawej komorze są też elementy instalacji paliwowej. Dobrym uzupełnieniem tego obszaru są też fabryczne kalkomanie:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Przyszedł czas położyć kilka kalkomanii także na zewnątrz samolotu. Zacząłem od cienkich szarych obwódek wokół symboli przynależności państwowej w obszarze czarnych pasów. Żeby je stworzyć, wyciąłem odpowiedni kształt z folii na kalkomanie i następnie pomalowałem go na szaro kolorem Humbrol 129. Tak przygotowaną kalkomanię położyłem na samolot, a na to przyszła amerykańska gwiazda. Podobna procedura była potrzebna także dla napisów „NAVY”:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Do kalkomanii z firmy Melius Manu używałem płynów zmiękczających Micro Sol/Set. A także Mr. Mark Softer i Solvaset – każdy z nich działa dobrze i praca z kalkomaniami Melius Manu była przyjemnością.

Po nałożeniu wszystkich kalkomanii i zabezpieczeniu ich lakierem bezbarwnym (sidolux) przystąpiłem do brudzenia. Metoda jest taka sama jak w przypadku stateczników poziomych – rozcieńczyłem niewielką ilość ciemnoszarej farby Humbrol 32 terpentyną i taką mieszaninę nałożyłem w linie podziału blach. Po kilku minutach na wyschnięcie zacząłem zmywać ciemną farbę z powierzchni przy pomocy pałeczki higienicznej zwilżonej rozcieńczalnikiem do aerografu „Wamod”. W miejscach, gdzie farba zmywała się całkowicie, bo linie podziału blach były zbyt płytkie, wyrysowałem linie ołówkiem. Warto zaznaczyć, że ołówek też można zmyć z farby rozcieńczalnikiem „Wamod”.

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Następnym etapem malowania było pokrycie całego modelu półmatowym lakierem bezbarwnym Humbrol numer 135. Lakier ten bardzo ładnie ujednolica powierzchnię modelu i kalkomanie zaczynają wyglądać jak namalowane. Po nałożeniu tego lakieru odczekałem aż będzie on suchy i dopiero wtedy mogłem zdjąć maski z kokpitu. Na szczęście pod spodem nie czaiły się żadne nieprzyjemne niespodzianki:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Na tym etapie zainstalowałem też klapy i sloty. Szczególnie klapy wymagały trochę pracy, żeby je zamontować. Założyłem też rozpraszacze ładunków statycznych na krawędzi spływu skrzydła i stateczników – wykonałem je z żyłki wędkarskiej:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Założyłem też hak do lądowania:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Z rozciągniętej ramki wykonałem anteny linowe rozpięte pomiędzy kabiną a statecznikiem pionowym. Po zamocowaniu ich a następnie po ich łagodnym podgrzaniu mają one to do siebie, że samoczynnie się naciągają:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Nakleiłem też na owiewkę kalkomanię, która ma reprezentować antenę AN/ARR-15:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Na dolnej powierzchni kadłuba zauważyłem też kilka brakujących detali – zaczep mocujący u podstawy haka do lądowania, końcówke do tankowania w powietrzu i zaczep „holdback” – pokazany na zdjęciu żółtą strzałką:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Zamontowałem też klapę włazu dla załogi, a także haki do zaczepiania katapulty (z zestawu blaszek firmy Eduard):

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Ostatnią rzeczą, która pozostała do zrobienia było założenie do modelu poprawnych kół. Koła prosto z zestawu wyglądają tak:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Koło takie było by poprawne do samolotu tzw. „wersji” – czyli np. TA-3B, RA-3B czy EA-3B, ale już nie do bombowca – a EKA-3B należy do bombowców, czyli jego koło powinno wyglądać tak:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

To oznaczało konieczność przeróbki – najpierw zebrałem z kół niepotrzebny plastik przy pomocy mojej małej tokarki:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

W ten sposób uzyskałem „czyste” koło:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Teraz trzeba dodać trochę detali. W tym celu zaprojektowałem własne części korzystając z programu CorelDRAW! a następnie według mojego projektu firma Eaos wytrawiła dla mnie moje własne blachy. Po tym jak je otrzymałem, musiałem je ukształtować. Wykonałem w tym celu prostą formę z blachy stalowej i wytoczyłem bijak z mosiądzu. Jedno łagodne uderzenie młotkiem, i części są wytłoczone. Na zdjęciu poniżej widać z lewej część „przed” – prosto od trawienia i po prawej „po” – już wytłoczoną. Na części z prawej strony widać ślady po wyżarzaniu części palnikiem gazowym– to miało na celu zmiękczenie materiału, tak, żeby nie pękał.

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Teraz już formalnością było wycięcie i wklejenie blachy do koła:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Następnie koła zostały pomalowane i zapuszczone czarnym wash’em:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

I w końcu zamontowane na modelu:

1:72 EKA-3B Skywarrior/Whale

Część 1 - Montaż płatowca i jego wyposażenie

---

galeria

strona główna